VÅR YOGA

Efter roliga år som aerobic instruktör och härliga svettiga pass på spinningcykeln till inspirerande pulserande musik parallellt med ett intensivt och engagerande arbete som chef och ledare sökte jag efter träning som ger lugn och ro, styrka och rörlighet.

Det ledde mig till yogan för tio år sedan och kärlek vid första mötet. Senare utbildade jag mig till yogalärare på Yogayama i Stockholm. Yoga är en viktig del i min vardag. Min dagliga praktik ger en stark och rörlig kropp, lugn i sinnet och själen och ökat välbefinnande. Yogans filosofi bidrar också till ökad tolerans och acceptans till omgivningen och de vi möter i vår vardag.

Join my yoga sprider kunskap om yogafilosofin och praktiken genom yogapraktik tillsammans med grupper och individer. Andetaget och vår andningskapacitet är centrala delar i all yogapraktik och andningsövningar ingår i alla yogaformer.

Meditation och medveten närvaro är också centrala delar i yoga och ett integrerat inslag i alla klasser och övningar. Yogapraktiken bidrar till god hälsa, ett livskraftigt vardagsliv, ökad tolerans och acceptans till oss själva och vår omvärld.

HATHA YOGA

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. I våra hathayogaklasser tränar vi kroppen för att nå sinnet och finna inre balans och stillhet. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande.

Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. När vi kan i stillhet vara med oss själva en stund har vi lättare att ta tillvara de individuella inre resurserna vi alla bär på. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer. Under Hathayogapasset ger vi oss själva en timme på yogamattan och en stund av extra omtanke. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne. Alla kan delta på passet. Läraren assisterar och hjälper till att anpassa positionerna. Klassen är en lugn och fysiskt stärkande klass, med olika andningstekniker och en stund meditation allt helt fri från prestation.

Fördelar med Hatha yoga: Starkare och mer flexibel kropp, Mindre spänningar i kroppen, Mental klarhet och ökat fokus, Bättre balans och förbättrat balanssinne, Kraft och inspiration, Bättre sömn, Bättre koncentration.

YIN YOGA

Yin yoga är både en kraftfull och meditativ approach inom yogan där positionerna hålls länge för att komma åt kroppens bindväv, fascia. Passiva positioner med lätt, mjuk stretch hålls i flera minuter åt gången och ger en återhämtande och meditativ praktik. I Yin yogan är det betydligt färre positioner/asanas per klass än i mer aktiva stilar. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg samt inre organ och kroppens meridianer. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin fysiska såväl som emotionella spänningar,

Yin yoga är precis som annan yoga och samtidigt dess motsats. Istället för att ha en aktiv hållning i positionerna mot fulländad linjering, utifrån ens egen kropps förutsättningar, undviker vi att arbeta för en aktiv position och istället strävar vi efter att låta musklerna slappna av helt och hållet i den position vi befinner oss i. Dessa enkla positioner som vi använder i yin yoga utförs alltid sittande eller liggande. Yin yoga passar alla kroppar och människor och är särskilt välgörande för personer som upplever sig stela och orörliga. Yin yoga är ett bra komplement till annan träning såsom mer fysisk yoga, löpning, styrketräning etc.

Alla kan delta i Yin Yoga klasserna. Med hjälp av bolster och filtar så kan alla nå en vilsam och avslappnande position som särskilt tar hand om bindväven i målområdet på kroppen och ger utrymme för en meditativ approach.

Fördelar med Yin yoga: Stillar kropp och sinne, Kompletterar övrig yogapraktik och träning, Enkelt att utföra, passar alla, Mycket avslappnande, Minskar stress och oro, Bidrar till en större medveten närvaro, Ökar rörligheten i leder, Skapar ett inre lugn, Ökar flöde av energi och livskraft.

PRANAYAMA & MEDITATION

Att andas är att leva och när vi andas använder vi oftast bara en liten del av vår kapacitet som våra andningsorgan har. I yoga är andningen och andetaget en central del i praktiken. Genom yogapraktiken vill vi lära oss att andas djupt och lugnt. Yoga andningen skapar goda förutsättningar att kunna slappna av för en stund och fokusera på vårt inre liv, våra sinnen, vårt mind. Det skapar balans och kroppen och själen kan förenas i stillheten. Det är yoga enl den yogiska filosofin. Pranayama övningar består av olika andnings och reningstekniker som kan vävas in i yogapasset alternativ utövas särskilt. Övningarna bidrar till god hälsa, bättre koncentrationsförmåga och utmärkt som förberedelse till meditation.

Pranayama står för ”expansion av livskraft” och representerar en av huvudmetoderna inom klassisk hathayoga för att skapa kontakt med den inre delen av oss själva. Pranayama innebär att utövaren praktiskt med olika andningsövningar arbetar med att styra och rikta livsenergi. Att särskilt arbeta med andetaget är en av de viktigaste delarna inom klassisk hathayoga.

I Pranayama fördjupas förståelsen av andningens betydelse, en kunskap som byggts upp genom studier och vetenskap. Alla kan delta i pranayama praktiken.

YOGA FÖR GOLFARE

Jag älskar yoga och gillar golf. Hösten 2015 började jag söka efter en kombination av dessa två intressen. Efter att ha letat efter information och läst en hel del satte jag ihop ett en yoga klass med positioner som passar för golfspelare och som ska bidra till att golfspelet utvecklas, samtidigt kan vi blir fler yogisar och fler yogisar som vill prova på att spela golf.

Golfspelare utmanas hela tiden av krav på både kroppen och knoppen. Golf är både fysisk i sitt utövande men också en mycket mental sport. Golfspelare utövar explosiva rörelser som involverar nästa alla muskler i kroppen från en statisk position. Golf är också en mycket mental sport. Det krävs lugn och koncentration för att uppnå de resultat vi strävar efter på golfrundan.  

Vi tävlar mot oss själva, och blir frustrerade när spelet inte blir som vi vill, tillfreds och så glada när resultaten kommer. På samma sätt som vi utmanar oss själva och utvecklas med och i golfspelet gör vi också i Yogapraktiken. Vi yogar, lyssnar inåt på vad kroppen behöver, tanken, mindet, själen, lär känna oss själva lite bättre, tar hand om vår hälsa, vi blir lite snällare och mer omtänksam gentemot vår omvärld och de vi möter i vardagen och livet. Samtidigt blir vi starkare, smidigare, lugnare och välbefinnandet ökar. Vi utvecklas som personer av och genom vår yoga praktik. Vi utvecklas i båda sporterna sakta men säkert, det kräver tålamod och träning och utmaningarna är med och mot oss själva. I min golf och yogavärld stödjer dessa båda favoritsysselsättningar varandra och därför finns nu en yoga klass där jag arbetar med positioner/asanas som passar för golfspelaren. Förstås är andningen och den mentala delen i yoga en central del i yoga för golfare.

Yoga förbättrar markant kroppens flexibilitet och ökad rörlighet i många olika fysiska rörelser. Stabilitet, kroppsuppfattning blir bättre likaså blir vi blir starkare och får bättre balans. Syreupptagningsförmåga förbättras, medvetenhet om andetaget ökar vilket stärker både fysik och koncentrationsförmåga.

Utanför Golfsäsongen håller jag yogaklasser för intresserade golfklubbar.

Ta kontakt med mig för information och prova på tillfällen.

YOGA FÖR FÖRETAG & ORGANISATIONER

Vi vet idag genom forskning och praktik att yoga i olika former bidrar till bättre hälsa, välmående, mental styrka och en starkare och rörligare kropp. I vår ganska stressiga vardag behövs verktyg för återhämtning. Det är egentligen inte stressen i sig som är skadlig för vår hälsa utan bristen på återhämtning. Yoga och meditation är utmärkta verktyg att använda för god balans i vardagen och en god hälsa. Yoga kan man också utöva själv i hemmet. Det enda som behövs är en yoga matta, rörliga kläder och en del kunskap samt inspiration.

Kunskapen och inspirationen kan jag bidra med. Det finns olika alternativ:
Prova på yoga -En klass som utgår från grunderna i Hatha yoga. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande

Inspiration på en friskvårdsdag - Vi inleder med en hatha yoga klass med påföljande kort information om yogans historia och filosof. Dagen avslutas med en yin yoga klass som är återhämtande och meditativ. I yin yoga arbetar vi med kroppens bindväv, fascia och leder främst i höftparti, nedre delen av ryggen och ben.

Yoga klass en gång/vecka - under ett antal överenskomna veckor. Deltagarna får två program att sedan arbeta med i hemmet för fortsatt träning.

X